Novatek i MPK Kraków na konferencji w Czelabińsku na Uralu

6 grudnia 2013

28 listopada 2013 roku w stolicy Południowego Uralu – w Czelabińsku, odbyła się pierwsza międzynarodowa konferencja pt. „Gaz ziemny – nowa historia” poświęcona perspektywom alternatywnego wykorzystania gazu ziemnego i rozwoju rynku paliw gazowych. Nie zabrakło też polskiego akcentu, bowiem Polskę reprezentowali Prezes spółki Novatek Polska oraz przedstawiciel MPK Kraków, który podzielił się doświadczeniami z eksploatacji autobusów zasilanych gazem ziemnym (CNG).

W konferencji „Gaz ziemny – nowa historia” wzięli udział przedstawiciele rosyjskich resortów energetyki, transportu i finansów. Forum naukowe odwiedzili również przedstawiciele z międzynarodowych firm, takich jak Shell, E.ON, XPERION z Niemiec, NEOGAS z Meksyku, Green Energy z Korei Południowej. Prelekcje wygłosili między innymi: Wiceminister Energetyki Federacji Rosyjskiej (K.W. Mołodcow), Wiceminister Transportu Federacji Rosyjskiej (N.A. Asauł) oraz Dyrektor Polityki Podatkowej i Celnej Ministerstwa Finansów Federacji Rosyjskiej (I.W. Trunin). Głównym Partnerem konferencji była firma "Novatek-Czelabińsk", reprezentowana przez Dyrektora Generalnego P. B. Kotowa, który przedstawił aspekty rozwoju rynku CNG. Polskę reprezentowali Ryszard Wróbel z MPK Kraków oraz Prezes Novatek Polska Dariusz Bratoń.
 
Na konferencji przedstawiono doświadczenia polskiej spółki MPK Kraków w eksploatacji autobusów zasilanych gazem ziemnym, bowiem od 2007 roku w Krakowie jeździ 5 takich pojazdów. Autobusy zasilane gazem CNG monitorowane są pod kątem zużycia gazu, kosztów oraz awaryjności, a następnie wyniki porównywane są z danymi dla tych samych modeli, ale zasilanych olejem napędowym. Obserwacje i pomiary prowadzone w trakcie badań jednoznacznie wykazały wysoki poziom czystości spalin w przypadku autobusów zasilanych gazem, co w przypadku Krakowa, który uplasował się na niechlubnym trzecim miejscu w rankingu najbardziej zanieczyszczonych miast Unii Europejskiej wg badań Europejskiej Agencji Środowiska, ma kluczowe znaczenie.
 
Ponadto, w porównaniu z autobusami z silnikami Diesla, pojazdy na gaz ziemny wyróżniały się między innymi łatwiejszym rozruchem silnika autobusu w okresie zimowym oraz łatwiejszym uruchomieniem pieca grzewczego zasilanego gazem. Czysta eksploatacja i brak wycieków paliwa to kolejne argumenty przemawiające za komunikacją miejską na gaz ziemny. Autor polskiej prezentacji podkreślił także, że autobusy komunikacji miejskiej zasilane gazem ziemnym spotkać można, oprócz Krakowa, również w innych polskich miastach, tj.: 52 w Rzeszowie, 47 w Tychach, 37 w Radomiu, 30 w Zamościu, 28 w Tarnowie, 20 w Olsztynie, 18 w Mysłowicach, po 16 w Przemyślu i Gdyni, po 10 w Słupsku i Inowrocławiu oraz w innych miastach posiadających pojedyncze egzemplarze.
 
Pierwsza międzynarodowa konferencja poświęcona alternatywnym sposobom wykorzystania gazu ziemnego przebiegała w atmosferze interesujących dyskusji, a zaprezentowane przez polskich przedstawicieli zagadnienia ekologiczne związane z wykorzystaniem gazu ziemnego w miejskiej komunikacji publicznej cieszyły się szczególnym zainteresowaniem wśród uczestników spotkania.
 
 MPK Kraków autobus CNG Novatek
 
MPK Krakó autobus CNG Novatek
 
 

 

 

KONTAKT DLA MEDIÓW